ESF - Opleidingsgericht Digitaliseren

 

 

Van Learning Management naar Learning Experience

 

 

Context

In het kader van oproep 524 werd door ESF een project toegekend aan de Erasmushogeschool Brussel onder het projectnummer 10629 met naam 'Opleidingsgericht Digitaliseren'. Tijdens dit project werd een blauwdruk ontwikkeld om een opleiding te digitaliseren op opleidingsniveau (mesoniveau). De opleidingen die gekozen werden om in dit project als casus te dienen waren:

ODB-X09817 ‘Graduaat in Internet of Things’

ODB-X09470 ‘Graduaat in de Accounting Administration’

Van Learning Management naar Learning Experience is de schriftelijke neerslag van deze blauwdruk. Deze kan door iedere belanghebbende vrijlijk worden gebruikt om opleidingen als geheel te digitaliseren. 

 

Inhoud

Deel I: Digitaliseren van de opleiding

Voor de digitalisering van de betreffende opleidingen werden workshops gehouden om de docenten van de opleidingen te vormen in de domeinen van digitale geletterdheid, audiovisuele technhieken, instructional design, motivational design en Evaluatie & Feedback. Na deze workshops werden de individuele docenten begeleid in een eigen uitgestippeld traject om hun eigen cursus binnen de opleiding te digitaliseren op hun maat en in hun tempo. De coördinatie van de opleidingsgerichte digitalisering ligt in handen van het opleidingshoofd die als dirigent fungeert. Hij/zij heeft het tempo en de standaard van de digitalisering aan binnen het kader van de hogeschool. 

Om de digitalisering vlot te laten verlopen is een team van coaches aangesteld die reeds binnen de opleiding 'Masterclass Digital Teaching' samenwerken voor het begeleiden van docenten bij de opmaak van een digitale cursus. Belangrijk bij de profielen van coach is dat deze personen een multidiscipliari karatker hebben; ze zijn specialist op een specifiek domein en hebben grote affectie/kennis van het onderwijs op zich (de coaches)

 

Deel II: Transformatie van de Evaluatie

De COVID pandemie heeft er voor gezorgd dat de evaluaties op korte termijn allemaal digitaal dienden uitgevoerd te worden. Hierdoor werden oplossingen gezocht voor een imminent probleem. Er was een oplossing maar geen doordachte en was die in de vorm van substitutie; gebruik van technologie om iets mogelijk te maken maar zonder meerwaarde voor het leeresultaat. In dit project wordt onderzocht wat de ideale vorm van evaluatie binnen een digitale context kan zijn. Dit onderzoek leidde tot een roadmap om tot een betere digitale evaluatie te komen.

 

 

rrf_combilogo_bleke_achtergrond_gefinancierd_eu.png

Cursusoverzicht:

Datum Details Inleverdatum
Openbaar domein Deze cursusinhoud wordt aangeboden onder een Openbaar domein-licentie. De inhoud van deze cursus valt onder deze licentie, tenzij anders vermeld.